Jdi na obsah Jdi na menu
 


19. 2. 2019

Vyšlo 300. číslo časopisu SCORE

SCORE 300

Když jsem se před Bytefestem 2018 díval na program této akce, zaujala mě zde přednáška šéfredaktora SCORE Jana Modráka a grafika Jakuba Červinky o historii herních magazínů v ČR. Říkal jsem si, že to bude bomba vidět lidi z kultovního časopisu, který jsem kdysi odebíral (v letech 1995-1996) a poslechnout si jejich vyprávění o tom, jak to všechno začalo.

Bytefest 2018 - přednášky

Jelikož s sebou vždy beru na akce kameru, tak bylo jasné, že tohle si musím natočit. Ovšem stávalo se občas, že mi došlo místo na paměťové kartě, tak jsem si pro jistotu nastavil nejnižší rozlišení záznamu. A to jsem fakt nemusel. Dnes se za to biju do hlavy, ale zase si říkám, že i tak ten záznam stojí za to. Poslal jsem pak odkaz na video Honzovi Modrákovi a záznam se mu tak líbil, že navrhl jeho zveřejnění na DVD k jubilejnímu 300. číslu časopisu SCORE. Takže jej tam najdete.

Historie herních časopisů na SCORE DVD

Byl jsem na SCORE 300 už tak natěšený, že jsem si v lednu koupil i předchozí číslo 299. V tomto čísle mě zaujal rozsáhlý článek o historii hry Half Life a na DVD zdarma parádní sci-fi adventura J.U.L.I.A. ze Steamu od českých autorů (nicméně pouze v angličtině). Ta se mi opravdu líbí a stálo by za to o ní napsat samostatný článek, protože je to fakt logicko-psychologická pecka, plná pěkných puzzlů a skládaček. Ve hře vystupuje umělá inteligence J.U.L.I.A., která řídí kosmickou loď a je třeba si na ni dávat pozor, podobně jako to bylo u počítače HAL 9000 ve filmu 2001: Vesmírná odysea. Začátek hry mi připomněl začátek filmu Pasažéři, kdy je kosmická loď poškozená při průletu rojem asteroidů a následně je probuzen z hibernace jeden člen její posádky. Podobně je i zde probuzena z hibernačního spánku astrobioložka Rachel Manners, která následně zjistí, že je posledním žijícím člověkem na lodi. A dobrodružství může začít...

Hibernation Room

Pavel Cernohous Datapad

Circuit Puzzle in J.U.L.I.A. Game

Na co bych chtěl ještě upozornit - v jubilejním čísle SCORE 300 je skvělý archív prvních padesáti čísel SCORE v pdf. Což hodně oceňuji, protože si můžu konečně projít navazující čísla na ty, která jsem kdysi odebíral (poslední mám myslím číslo 34). Takže se dozvím, jak to tenkrát s tou redakcí dopadlo. Dále jsou v jubilejním čísle SCORE i tradiční plné hry. Tentokrát je to např. Samorost 2 od Amanity (tvůrci hry Chuchel) nebo oba díly legendárního českého dungeonu Brány Skeldalu, který někteří vtipně přezdívají "Brány Xedadlu" :) Nenechte si ujít ani rozhovory se členy redakce ve speciálním vydání SCORE Live, které moderuje Mikoláš Tuček. A také povídání o hrách v pořadu Nekonečný Labůžo Jakuba Červinky. Uvedená poslední dvě čísla SCORE si můžete zakoupit přímo na e-shopu časopisu.

Časopis SCORE jsem tenkrát hltal i když jsem si recenzované hry neměl na čem vyzkoušet. Doma jsem měl akorát od roku 1989 Didaktik Gama, na kterém jsem začal v roce 1993 programovat v assembleru a analyzovat některé hry pro ZX Spectrum. SCORE jsem čítával hodně ve vlaku, cestou do Ostravy, kde jsem studoval na VŠ Báňské. A taky samozřejmě na kolejích (studentských), kde jsem byl ubytovaný.

PedroS study at the College in Ostrava (1996)

Když začalo od čísla 20 vycházet SCORE s CD, tak jsem si některá CD zvlášť kupoval a pak jsem je testoval u taty nebo sestry v práci. Doma jsme PC neměli. A Amiga 1200, ta přišla až po prázdninách 1996 (viz foto níže). A to jsem už SCORE přestal odebírat. Nějak mě už začala odrazovat jak cena časopisu, tak i jeho obsah. Jelikož původní redaktoři se chystali pláchnout a já to tak nějak předem vytušil.

Amiga 1200 of PedroS (1997)

V současnosti herní scénu už bohužel moc nesleduji. K hraní se dostanu jen na akcích typu Bytefest nebo když testuji nějakou periferii k ZX Spectru. Ale to jsou úplně jiné hry než ty, co se hrají dnes. Krvavé 3D střílečky mě nijak nelákají. Z her na PC mám nejraději adventury. Přes Vánoce 2017-2018 jsem kamarádovi dával dohromady Amigu 1200 od Escomu (tu jsem měl kdysi taky), která mu předtím prý doma ležela už asi 10 let a pořádně nefungovala. U mě ležela dohromady něco přes rok, než jsem ji konečně doopravoval a udělal z ní herní stroj snů. Místo původního rozsypaného harddisku jsem použil 4 GB paměťovou CF kartu s adaptérem, kterou jsem nachystal na notebooku pomocí WinUAE, a na kterou jsem nainstaloval Workbench Classic s WHDLoadem a asi tisícem her od KillerGorilly. Existuje na to pěkný videotutoriál od jednoho britského nostalgického nerda. Který mimochodem nerad plýtvá časem a tak jsem si jeho postup přípravy karty a následnou instalaci WB musel pouštět zpomaleně, abych to vše pobral. I tak mě z toho docela bolela hlava.

Než jsem kamarádovi Amigu slavnostně předal, zahrál jsem si na ní za odměnu jeden večer akční hru Alien Breed Special Edition. To se mi líbilo. Budu si to muset někdy zopakovat. Mám o instalaci Amigy už rozepsaný článek, který se tu snad brzy objeví.

Amiga 1200 - Prince of Persia

Děkuji tímto Honzovi Modrákovi i celé redakci SCORE, že udržují tento legendární časopis stále na živu a přeji všem hodně zdaru při přípravě dalších čísel a hlavně radost z hraní všech těch her!

Odkazy

Rozhovory s Honzou Modrákem (Bludr):

Rozhovory s Jakubem Červinkou (Červ):

Rozhovory s Andrejem Anastasovem (Andrew) - první dva od Jakuba Červinky:

Rozhovory s Mikolášem Tučkem (Tukan):

Rozhovory s Alžbětou Trojanovou (Bety):

Další rozhovory:

Historie herních časopisů:

Archivy herních časopisů:

Související odkazy:

 

Náhledy fotografií ze složky SCORE

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Parádní SCORE

Richard, 20. 2. 2019 14:29

Krásně jsem si zavzpomínal. Také jsem čítával SCORE a měl jsem čísla kompletní od 1 do 50. Pak jsem to prodal a teď lituji. Je to krásná vzpomínka na dětství. Hrával jsem na svém AMD 586 taktované tuším jako první P75. Ale jak byly hry náročnější na grafický výkon, postupně jsem vzhledem k financím do hardwaru od hraní upustil. Nyní se věnuji ve volném čase ATARI, také jsem si koupil Amigu 600 a 1200 a trošku bloguji na atari.techline.cz
Hraní zdar :-)

Re: Parádní SCORE

PedroS, 20. 2. 2019 19:12

Jojo SCORE, to mělo atmosféru. Hlavně ty psychedelické články Andreje Anastasova, to bylo něco :) Já měl, po prodeji Amigy 1200 v roce 1999, notebook 486 DX4 100 MHz s monochrom. displejem. A jelikož mi z Amigy zůstal monitor Multiscan C1942 s VGA vstupem, tak jsem ho používal s notebookem, abych měl barevný obraz. Max. rozlišení to zvládalo sice jen 640x480, ale mělo to krásné barvy. A má dodnes. Hrál jsem na tom tenkrát Dunu 2 a později Warcraft, Another World, Indy Jones And the Fate of Atlantis a další pecky. V podstatě hodně hry, které jsem předtím hrál i na Amize.

Máš pěkný blog. Občas se taky věnuji Atari, jelikož jsem v olomouckém Atariklubu. Mám tu i pár článků z klubového dění a něco i k hardwaru. Díky za přání a taky přeji hlavně ten čas na to hraní.