Jdi na obsah Jdi na menu
 


31. 1. 2017

Prodlužovací kabel pro Atari joystick

p1130564.jpg

Po nějaké době seznamování s Atari 800 XL/XE a interfacem Multijoy jsem při společných hrách s kamarády zjistil, že by se občas hodil prodlužovací kabel, aby se člověk nemusel mačkat příliš blízko monitoru/televize. Ne vždy je dost místa a pokud se sejde více lidí než čtyři, prodlužka by se hodila. Proto jsem se rozhodl si jednu vyrobit.

Problém je v tom, že běžné konektory Canon 9-pin typu samice se nedají zasunout do Atari (brání tomu boční plechové výstupky s dírami). Proto jsem pátral, kde sehnat podobnou koncovku, jaká je u joysticku. Napadlo mě využít koncovku ze staré sériové myši. Zjistil jsem však, že u sériové myši se používaly pouze 4 vodiče, což je pro joystick málo. Rozřízl jsem podélně obal konektoru na obou stranách a koncovku rozloupl. Vevnitř byly přívodní 4 vodiče zalité do plastové hmoty. Výrobci dokonce tak šetřili, že nedali do konektoru ani další kontakty pro případné připájení dalších vodičů. Proto se původní kabel s konektorem nedal použít a bylo nutné vymyslet náhradní řešení.

Jako náhradní kabel mi dobře posloužil kabel z PS/2 prodlužky k myši nebo klávesnici, u kterého jsem ustřihl koncovky. Kabel obsahuje 6 datových vodičů plus jeden zemnící. Což je tak akorát pro výrobu plně osazeného kabelu pro tlačítkový joystick.

Z konektoru sériové myši jsem si nechal jen tu plastovou skořápku a přistoupil k obrábění standardní samice Canon 9-pin. Pilkou na železo jsem jí uřízl kovové uši po stranách a pak už se dala lehce vyjmout plastová část konektoru. Tato část se dá ještě rozloupnout na půl, takže se odhalí kovové kontakty uvnitř. Aby se to celé nerozpadlo při následném obrábění, slepil jsem obě půlky vteřinovým lepidlem. Pak jsem tento bílý plastový výlisek upnul do svěráku a ze všech stran ho opiloval, aby se vešel do plastové skořápky ze sériové myši.

Ještě bylo nutné trochu zvětšit žlábky na obou půlkách skořápky, pro umístění silnějšího PS/2 kabelu (původní kabel byl tenší). To jsem provedl tak, že jsem obě poloviny stiskl k sobě, upnul do svěráku a projel jsem otvor pro kabel vrtákem 5,5 mm. Stačila na to ruční vrtačka, ale elektrická by asi byla vhodnější, protože se vrták do měkkého plastu docela zakousával.

Pak už jsem na kontakty samice napájel vodiče z jednoho konce kabelu. Pro umístění vodičů jsem zvolil tento Pedrosův barevný standard:

1 - zelená (nahoru), 2 - modrá (dolů), 3 - hnědá (vlevo), 4 - fialová (vpravo), 6 - oranžová (střelba),
7 - červená (napájení +5V), 8 - bez izolace (GND - zem)

Položil jsem takto vyrobenou koncovku na jednu půlku plastové skořápky a celý vnitřní prostor s barevnými vodiči jsem zalil plastem z tavné pistole. Okamžitě jsem přiklopil druhou skořápku, dokud byl plast tekutý, a pevně stiskl obě půlky k sobě. Pak jsem vzniklý konektor ještě pojistil tavnou pistolí i zvenku. Zalil jsem boční spáry plastovou hmotou a nechal vše ztuhnout a vychladnout. Tím byl nejdůležitější konec kabelu hotový.

Na druhou stranu kabelu jsem připájel standardní konektor Canon 9-pin samec i s plechem a krytkou na kabel (bez úprav). Barevné kódování vodičů jsem použil stejné jako u prvního konektoru.

V galerii pod článkem lze nalézt sken článku se schématy zapojení joysticků pro počítače ZX Spectrum a Didaktik.

 

Náhledy fotografií ze složky Joy-cable

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Atari krátké kabely

Tomáš M., 10. 2. 2017 20:19

Ano, mám Atari 2600 Jr. a kabel ovladače je neskutečně krátký. Sice to plně chápu, protože mnoho her u této konzole vyžaduje interakci s tlačítky na konzoli samotné, ale i tak je to opruz. Srovnejte například s originálním Xboxem, kde je kabel ovladače snad více jak 2 metry dlouhý... Pointou všeho asi je, že hry, pokud počítají s ovladačem a ne klávesnící, by měly být programovány tak, aby jim od A do Z stačil ovladač. Problém zejména u ZX Spectra...

Re: Atari krátké kabely

PedroS, 12. 2. 2017 21:30

No, ono se u těch konzolí zřejmě počítalo, že ten ovladač (joystick) bude stát na stole hned vedle konzole. A taky ty televize nebyly tenkrát tak velké, takže se sedělo těsně u nich.
S tou absencí plné podpory ovládání joystickem u Spectra ti musím dát za pravdu. U Amigy bylo tohle lepší. Tam se člověk joystickem proklikal až k začátku hry a nemusel použít klávesnici. Tenkrát to tak prostě bylo, že joysticky nebyly u ZXS ve standardní výbavě. On to vlastně primárně ani nebyl počítač na hry (Sir Clive na hry dost nadával). Ale programátoři si s tím hlavu nelámali a her vznikly tisíce. Ale už mnohem méně jich podporovalo joystick.

Re: Re: Atari krátké kabely

Baktra, 19. 5. 2017 20:06

Na Atari je to taky problém - Často se hry ještě musí ovládat klávesami START, SELECT a OPTION, alespoň na titulní obrazovce. Z programátorského hlediska je to pohodlnější než se pachtit s ovládání čistě joystickem.